
Mgr. Martin Tůma, Ph.D.

V advokátní kanceláři endors vedu sedmičlenný tým zaměřený na litigace a stavební právo. Vedle toho, že jsme velký nadšenec do práva vůbec se podílím i na řízení kanceláře a nastavování vnitřních procesů, tak abychom jako kancelář o čtyřiceti právnících dodali všem klientům tak efektivní a kvalitní služby, jako když nás bylo deset. Troufnu si tedy říct, že mám vhled do toho, co od advokacie očekává nastupující generace právníků a především klienti, a s čím se musí advokát vypořádat, aby těmto nárokům vyhověl.
Co bych chtěl zlepšovat? Komora by měla umět reagovat na výzvy 21. století. Konkuruje nám řada služeb, kterým se nelze bránit jen pasivními zákazy a zdviženými obočími. Měli bychom se naučit aktivně budovat dobré jméno advokacie a advokátů, tedy kvalitně a na pravidelné bázi komunikovat s neadvokátní veřejností, neboť důvěra je pro advokacii to nejcennější. Komora proto musí aktivně vysvětlovat a „prodávat“ veřejnosti přínosy advokátní služby, jakož i záruk, které členství v ČAK dává. Lehko se to říká a hůř realizuje, ale spolu to zvládneme!
Jak k tomu můžu přispět jako člen kárné komise? Kárná komise může přispět rozumným výkladem stavovských pravidel – neprosazovat doslovný výklad přežitých omezení, které advokáty znevýhodňují oproti konkurujícím službám a ve výsledku služby nesmyslně prodražují a činí nedostupnými, současně ale i nesmlouvavě postupovat vůči prohřeškům (zejména těm úmyslným či hrubě nedbalým), které dobré jméno advokacie (a ve výsledku tak i každého z nás) zásadně poškozují.